Als particuliere woningbezitter van een fijne hoekwoning uit 1953 vroegen mijn man en ik ons dit voorjaar af hoe duurzaam onze woning eigenlijk is. We willen graag ons (kiezel)steentje bijdragen aan een beter milieu en ervoor zorgen dat onze woning over een x-aantal jaar voldoende duurzaam is om aantrekkelijk te blijven in de woningmarkt. O ja, en kosten besparen op onze energierekening uiteraard.

 

Goede raad was (niet) duur

Niks mis mee zou je zo zeggen. Toch liepen we tegen een aantal zaken aan die we niet hadden verwacht. Ons idee was: 

  1. We vragen informatie aan bij enkele installateurs
  2. We ontvangen een offerte
  3. We nemen een beslissing.

 Twee à drie vergelijkingen leek ons voldoende om te inventariseren wat we nodig hebben, wat de kostenzijn en wat we eventueel in de toekomst nog aan budget nodig hebben om er binnen enkele jaren voor te zorgen dat er een duurzamere woning gerealiseerd kan worden. Een woning die voldoet aan de eisen van deze tijd. Dat leek een logische gedachte maar…

 

Dat liep even anders

Het gaat goed in BV Nederland. Dat hebben we gemerkt tijdens het aanvragen van offertes. Een leverancier van zonnepanelen stond als snel bij ons op de stoep. Snel hadden we één offerte in huis. Maar we wilden vergelijken tussen twee partijen als basis voor een goede beslissing.

 

Toen werd het stil

Onze overige offerteaanvragen werden niet ingewilligd. Installateurs hadden het te druk en niet voldoende tijd (en zin) voor een particulier project van slechts 8-12 zonnepanelen.

Via het onafhankelijke adviesbureau wat ik op onze gemeentewebsite vond kwamen we er daarnaast achter dat het handig is om eerst te kijken of dak, spouw en vloer voldoende geïsoleerd zijn zodat je energiebesparing ook écht wat gaat opleveren.

Vervolgens werd het weer heel stil pas na een viertal aanvragen lukte het ons uiteindelijk om nog een offerte te krijgen. Hierin stonden een aantal onduidelijke kostenposten waarvan we niet konden inschatten of die mogelijk later nog zouden worden doorberekend.

Het opvolgen van offertes vinden leveranciers overigens niet meer nodig anno 2018, althans zo lijkt het bij de partijen die wij spraken. De aardigheid om te investeren in ons huis was er inmiddels wel af.

 

Pebble Green Systems, net even anders

Via mijn netwerk kwam ik in contact met Leo van der Grinten, directeur/eigenaar van Pebble Green Systems. Ik was aangenaam verrast dat Leo binnen drie dagen ter plaatse was voor opname. Vervolgens stuurde hij binnen een week een offerte en volgde deze drie dagen later telefonisch op. Technisch allemaal hoor zo’n offerte voor zonnepanelen. Om eerlijk te zijn in vergelijking met de vorige offerte begreep ik er niets van. Beide offertes bevatten allemaal technische omschrijvingen waar we als leek weinig mee konden. We wilden gewoon weten wat het kost, een goed idee krijgen van de kwaliteit en kunnen monitoren wat wij besparen.

 

Leo legde het haarfijn uit

Toen ik dat aan Leo vertelde stond hij diezelfde middag op de stoep. Hij legde mij uit waar ik op moest letten. Waarop zijn advies gebaseerd was en kon me in Jip en Janneke taal toelichten hoe de berekening tot stand was gekomen om voor een belangrijk gedeelte te voorzien in onze eigen stroom. 

 

Zonder ook maar iets te forceren

Geen enkele druk om snel te verkopen. Dat maakte me duidelijk dat ik voor kennis en kunde bij Leo moest zijn. Daarnaast was zijn klantgerichtheid een opluchting. Iemand die begreep dat dit niet ons dagelijks werk is. Dat we geen techneuten zijn maar gewoon kosten wilden besparen en op zoek waren naar een verantwoorde investering in ons huis. Je snapt het al. Binnenkort hebben we zonnepanelen van Pebble Green Systems op ons dak liggen.

 

In mijn volgende blog vertel ik je hoe de installatie is verlopen. Ik kijk er naar uit en nodig je alvast uit om het vervolg van onze zonnepanelen te volgen.  

Blog 1 Jopie Bijl